CoreTech

افزایش قیمت ایکس‌باکس سریز X/S در ۲۰۲۶ به‌دلیل بحران حافظه و جهش هزینه قطعات

پوریا | ۲ ساعت پیش

مایکروسافت بار دیگر قیمت کنسول‌های ایکس‌باکس سریز S و X را افزایش می‌دهد و این سومین موج گرانی در ۱۵ ماه گذشته محسوب می‌شود. بر اساس اعلام رسمی، از اول اوت ۲۰۲۶ قیمت مدل‌های مختلف این خانواده بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار افزایش خواهد یافت. این تصمیم در حالی گرفته شده که بازار سخت‌افزار با بحران افزایش قیمت قطعات روبه‌رو است.

فهرست جدید قیمت‌ها نشان می‌دهد نسخه سریز X یک ترابایتی با درایو دیسک به ۷۹۹.۹۹ دلار و نسخه دیجیتال همین مدل به ۷۴۹.۹۹ دلار رسیده که هر دو ۱۵۰ دلار افزایش دارند. نسخه ۲ ترابایتی گلکسی بلک نیز به‌طور کامل از خط تولید حذف شده. در بخش سریز S، مدل ۵۱۲ گیگابایت ۴۹۹.۹۹ دلار و مدل یک ترابایتی ۵۹۹.۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

مایکروسافت در توضیح این افزایش قیمت اعلام کرده که در مهرماه سال گذشته نیز قیمت کنسول‌ها در بازار آمریکا بین ۲۰ تا ۷۰ دلار افزایش یافته بود و این شرکت انتظار نداشته دوباره افزایش قیمت ضروری شود. با این حال، هزینه حافظه و ذخیره‌سازی بیش از ۲.۵ برابر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پاییز ۲۰۲۷ دوباره دو برابر شود. همچنین تأکید شده کنسول‌ها برخلاف بسیاری از دستگاه‌ها با سود فروخته نمی‌شوند.

در کنار افزایش قیمت‌ها، ایکس‌باکس مجموعه‌ای از برنامه‌های جدید را برای دسترسی آسان‌تر کاربران معرفی کرده. از جمله طرح الان بخر بعدا پرداخت کن که امکان پرداخت کنسول در قالب اقساط کوتاه‌مدت و بدون بهره را از طریق فروشگاه مایکروسافت فراهم می‌کند. همچنین آمازون طرح تأمین مالی بدون بهره تا ۱۲ ماه را ارائه خواهد داد. مایکروسافت همچنین کنسول‌های دست‌دوم و بازسازی‌شده را با حدود ۱۰۰ دلار تخفیف عرضه می‌کند.

این تغییرات قیمتی در حالی رخ می‌دهد که بازار کنسول‌ها با افزایش شدید هزینه قطعات روبه‌رو است و حتی باعث تغییر جایگاه رقابتی محصولات شده. اکنون قیمت نسخه ۵۱۲ گیگابایتی سریز S با نسخه دیجیتال پلی‌استیشن ۵ برابر شده و سوی دیگر مدل‌های سریز X همچنان ارزان‌تر PS5 پرو باقی مانده‌اند. تحلیل‌ها نشان می‌دهد حذف نسخه ۲ ترابایتی به دلیل همین عدم توازن قیمتی و رقابتی انجام شده.

پوریا | ۲ ساعت پیش

دیدگاهتان را بنویسید